5
(1)

Wyszukiwarka Google podlega ciągłym zmianom. Jeszcze nie tak dawno każdy z nas marzył o TOP 3 w Google. Dzisiaj wygląd wyszukiwarki uległ zdecydowanej zmianie i tym samym powinny i nasze cele. Podążaj za zmianami, a zwiększysz szanse swojej strony na większą widoczność.

Podążając z duchem czasu, postanowiłam rzucić sobie wyzwanie – dostać się do sekcji Wideo oraz Więcej pytań w Google, które nieraz pojawiają się już pod stroną TOP 1 w Google.

Świat kroczy w kierunku błyskawicznego uzyskiwania odpowiedzi na zadane pytania, czy to w formie filmu, czy może sekcji Więcej Pytań. Obecność w Więcej Pytań to okazja do zwiększenia widoczności strony na frazy typu long-tail – dłuższe, bardziej niszowe zapytania.

Film dla wolących oglądać (w przygotowaniu) 🙂

Odtwórz film na temat Jak-zdobyc-gwiazdki-w-google-wyzwanie-seo

W tym wyzwaniu, postanowiłam dostać się do tych dwóch sekcji w zakresie frazy:

  • “Jak założyć konto na YouTube”

Jak wyszukać pytania użytkowników w wyszukiwarce Google oraz na samym YouTube?

Najprościej – możesz wpisać w wyszukiwarce Google pytanie i zobaczyć jak obecnie wygląda sekcja Więcej pytań. Zobaczysz, jakie pytania zostały uznane za podobne. Podobnie zrób na samym YouTube, wpisując początek pytania, YouTube zacznie Ci podpowiadać końcówki – to właśnie takie frazy są wpisywane.

Możesz dowolnie zawężać nisze poprzez odpowiednie sformułowanie pierwszych słów w pytaniu.

Jak sprawdzić o co użytkownicy pytają w Senuto?

W łatwy sposób możesz również sprawdzić, jakie pytania wpisują użytkownicy w wyszukiwarce Google poprzez narzędzie analityczne do SEO – Senuto [klik] – ta opcja jest dostępna w darmowym pakiecie. 

Przejdź do Senuto -> wybierz Baza Słów Kluczowych -> wpisz interesujące Cię słowa kluczowe, a następnie zajrzyj do zakładki Pytania.

Zobaczysz listę pytań powiązana z wpisaną frazą kluczową. Od razu zobaczysz również na ile pytania są popularne i czy warto walczyć o ich SEO.

Pro-Tip: lubię czasem zmienić parametr w zakładce Podsumowanie Stopień powiązania słów – wyniki  wyszukiwania często potrafią być inspirujące, dobrze spojrzeć na niektóre kwestie z innej perspektywy.

Jak sprawdzić o co użytkownicy pytają w vidIQ?

VidIQ [klik] to absolutnie niezastąpione narzędzie do sprawdzania pytań powiązanych na YouTube. W vidIQ przejdź do Keywords -> wpisz swoje pytanie -> Related Keywords. Zobaczysz listę pytań powiązanych.

Ja osobiście, podobnie jak wielu YouTuberów, lubię sprawdzać manualnie, co sprawia, że dany film tak dobrze się pozycjonuje.

 Tytuł, opis oraz tagi to wielka trójka dobrego pozycjonowania filmu. Możesz łatwo podejrzeć, jakie tagi zostały użyte w filmach znajdujących się w wyszukiwarce Google. 

Zobacz filmy, jakie pojawiły Ci się w wyszukiwarce, następnie ściągnij darmowe rozszerzenie do Chrome lub Mozilla – vidIQ oraz przejdź do tych filmów. W tym momencie powinien Ci się włączyć podgląd tagów.

Jak powinna wyglądać struktura tekstu FAQ?

Na dalszym etapie mogą być Ci przydatne dwa pluginy do WordPress – obok znajdziesz linki do ich ściągnięcia.

Czas na opracowanie strategii SEO, którą zacznę stosować w każdym moim wpisie na blogu! Kierunek sekcja Więcej Pytań!

Zacznijmy od tego, jaką sekcję można oznaczyć danymi strukturalnymi FAQ, zgodnie z oficjalnymi wytycznymi Google:

  • Strony z FAQ, które zostały opracowane przez autorów witryny i nie dają użytkownikom możliwości przesyłania alternatywnych odpowiedzi
  • Strony związane z danym produktem, które zawierają listę najczęstszych pytań (FAQ), ale nie dają użytkownikom możliwości przesyłania alternatywnych odpowiedzi

Od strony technicznej natomiast – przede wszystkim należy stosować:

  • pytania w formie nagłówków H2, pytania powinny być zawsze widoczne
  • odpowiedź może natomiast być od razu widoczna lub dopiero pojawiać się w rezultacie kliknięcia użytkownika – możesz stosować np.: elementy typu akordeon oraz, w przypadku jeżeli korzystasz z WordPressa + Elementora, zaznaczyć w opcjach akordeonu – FAQ Schema.
  • Wybranie FAQ Schema to oznaczenie pytań i odpowiedzi danymi strukturalnymi, jest to konieczne, żeby móc pojawić się w Google w Więcej Pytań
  • w WordPressie, używając wtyczki Yoast SEO, możesz wybrać funkcję Bloki danych strukturalnych Yoast” która również pozwala na implementację danych FAQ. 
  • Odpowiedzi powinny być zwięzłe i krótkie – składać się z około 2-4 zdań
  • na każde pytanie może przypadać jedna odpowiedź (poprzez FAQ Schema)
  • Google weźmie pod uwagę tylko dwa zestawy pytań oraz odpowiedzi z jednej strony

Tak wygląda przykładowy akordeon FAQ:

Twórz nagłówki H2 zawierające pytania wpisywane przez użytkowników w Google, koniecznie pamiętaj o dodaniu znaku “?” na końcu pytania. Ponadto, odpowiedzi na pytania powinny być zwięzłe i krótkie – powinny składać się z 2-4 zdań. Koniecznie oznacz pytanie oraz odpowiedź danymi strukturalnymi FAQPage: Question i Answer.

Wygenerowanie kodu HTML z danymi strukturalnymi

Możesz również wygenerować kod HTML z dodanymi danymi strukturalnymi poprzez stronę: https://saijogeorge.com/json-ld-schema-generator/faq/

Wypełnij pola Question oraz answer, a następnie skopiuj kod. Kod należy wkleić na stronę. Możesz dodać taki kod poprzez Elementor, stosując element HTML.

Jak sprawdzić poprawność dodania danych strukturalnych FAQ do pytań i odpowiedzi?

Poprawność dodania danych strukturalnych na stronę możesz zweryfikować wchodząc w link https://validator.schema.org/ oraz dodając adres strony do sprawdzenia.

Na stronie możesz zobaczyć, czy dane strukturalne FAQ pojawiły się w strukturze. 

Jeżeli chcesz zobaczyć, jak to wygląda w praktyce, już teraz możesz wkleić na tej stronie adres URL tego bloga.

Kliknij w FAQPage, a następnie spójrz na znaczniki name oraz text:

  •  name pojawiło się pytanie,
  • a w text odpowiedź.

Co po oznaczeniu FAQ danymi strukturalnymi?

Oznaczenie pytań oraz odpowiedzi danymi strukturalnymi nie daje gwarancji, że Twoja strona rzeczywiście się znajdzie w sekcji Więcej Pytań.

O pojawieniu się strony w tej sekcji decyduje algorytm wyszukiwarki Google. Sczytanie zmian – przeindeksowanie strony – również może zając trochę czasu. Sprawdź również koniecznie (gdy Google już przeskanuje podstrony z FAQ, to może zająć jakiś czas), czy Twoja sekcja FAQ spełnia wytyczne Google. Dowiesz się, jak to zrobić z kolejnej sekcji.

Jak sprawdzić, czy Google zaindeksował poprawnie dane strukturalne FAQ

Jedna sprawa to sprawdzenie, czy dane strukturalne pojawiły się w kodzie, drugą jest natomiast weryfikacja Google na etapie indeksacji strony. 

Możesz łatwo zweryfikować, czy podczas indeksacji strony z FAQ, Google nie natknął się na żadne błędy – poprzez Google Search Console:

  • Przegląd -> Ulepszenia -> FAQ

Podczas mojego wyzwania SEO, natknęłam się rzeczywiście na błąd uniemożliwiający zaindeksowanie danych strukturalnych FAQ: Zduplikowane pole “FAQPage”

Bardziej jednak muszę przyznać, że jestem dumna z praktycznego charakteru moich wyzwań – większość artykułów eksperckich kończy się na wątku weryfikacji dodania danych strukturalnych do kodu strony. 

Mam nadzieję, że moje artykuły mogą tutaj wprowadzać nową jakość – idziemy krok dalej, u mnie chodzi o REALNY REZULTAT. Co zatem oznacza Zduplikowane pole “FAQPage”?

Błąd indeksacji FAQ: Zduplikowane pole “FAQPage”

Z dokładnymi wytycznymi o danych strukturalnych FAQ możesz zapoznać się na stronie Google dla Deweloperów. 

Weryfikację błędu dodania FAQ zweryfikowałam w narzędziu Google, skanując podstronę oraz manualnie – przeglądając stronę. 

Szybko pojawiła się teoria w mojej głowie – że rzeczywiście tym razem chodzi o to, że dodałam na stronę kilka akordeonów z oznaczeniem FAQ Schema (każdy zawierał po 1-2 zestawy pytań i odpowiedzi, dla większej przejrzystości strony).  

A może być jeden moduł z oznaczeniem FAQ Schema, zawierający dowolną liczbę pytań & odpowiedzi (Google weźmie pod uwagę tylko dwa pytania – najczęściej dwa pierwsze, ale może też dokonać samodzielnego doboru, które wyświetli).

Po zdaniu testu w narzędziu Google, wysłałam w GSC informację o naniesieniu poprawek.

Rezultat Wyzwania “Więcej Pytań”

Już następnego dnia, strony z sekcją FAQ zaindeksowały się prawidłowo w wyszukiwarce Google.

Potrzebujesz mentora SEO? Napisz!

Darmowy Newsletter o budowaniu marki osobistej online

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
.

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, żeby pozostawić ocenę!

Średnia ocen: 5 / 5. Liczba ocen: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?