Mianem Content Gap określamy luki, braki w istniejących treściach na stronie internetowej. W tekstach brakuje słów kluczowych na które dana podstrona mogłaby się wyświetlać, pozyskiwać ruch. W skrócie oznacza to, że tracisz potencjalnych klientów, ponieważ Twoja strona nie pozycjonuje się na wyszukiwane przez nich frazy kluczowe. 

Wykonując analizę Content Gap, istnieje możliwość wykrycia podstron, które należy zoptymalizować oraz luk w asortymencie, ofercie strony internetowej. Analiza Content Gap, określana synonimicznie analizą Keyword Gap, ma na celu wykrycie słów kluczowych na które strona mogłaby się wyświetlać w wynikach wyszukiwania, ale jeszcze się nie wyświetla.


Przejdź do Senuto


senuto co to

Czego się dowiesz czytając dalej?

Film dla wolących oglądać 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=XHOmBV4js_E

Obserwuj mój kanał na YT, bądź na bieżąco z SEO

Definicja Content Gap

Kwintesencją Content Gap jest brak słów kluczowych o dużym potencjale na Twojej stronie internetowej. Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce Google w ich zakresie. Klienci natomiast wyszukują te słowa kluczowe i tym samym trafiają do Twojej konkurencji.

Prawda o ludziach jest taka, że lubią wracać do znanych im miejsc. Jak raz trafią do Twojej konkurencji, istnieje szansa, że będą chcieli powracać jako stały klient.

Przykład Content Gap

Do przykładowej sytuacji tworzącej Content Gap może być ignorowanie słów semantycznie, powiązanych z frazą już pozycjonowaną, a także fraz kluczowych typu long-tail, pytań.

▶️ np.: gdy strona wyświetla się na frazę „buty do biegania„, ale na „buty do biegania Nike” albo „jakie buty do biegania po asfalcie” już nie.

Jak uniknąć Content Gap?

  • ▶️ dzięki strategii pisania contentu z uwzględnieniem SEO
  • ▶️ poprzez świadomy dobór słów kluczowych przed rozpoczęciem pisania nowych treści
  • ▶️ poprzez odpowiednią strukturę tekstów (np.: dzięki odpowiedniemu zastosowaniu nagłówków H2, pogrubień)

Strategie analizy Content Gap

Analiza Content Gap może dotyczyć konkretnej podstrony lub całego serwisu globalnie.

  • Analiza obejmująca jedną podstronę ukierunkowana jest na znalezienie słów kluczowych, na które ta konkretna podstrona mogłaby pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Po ich znalezieniu, podstronę należy zoptymalizować poprzez rozbudowanie treści o te  zawierające brakujące słowa kluczowe.
  • Analiza Content Gap całego serwisu: podczas tego procesu celem jest znalezienie grup słów kluczowych, pasujących do tematyki strony, na które jednak strona jeszcze się nie wyświetla. Analiza konkurencji oraz analiza sezonowości domeny będą tutaj niesamowitym źródłem inspiracji. W ujęciu globalnej analizy, szukamy inspiracji na rozbudowę serwisu oraz do optymalizacji istniejących treści.

Kurs online SEO w Praktyce – Czas na Top!

Chcesz zdobyć szczyt wyszukiwarki Google? Zobacz mój kurs online SEO w Praktyce – Czas na Top!

Zobacz kurs


Wyzwanie-SEO-Seria-Kurs-online

Cele analizy Content Gap

Rozróżnię również dwa cele analizy Content Gap:

  • znalezienie fraz kluczowych na które nasza strona wyświetla się na dalszych pozycjach, natomiast konkurencja sukcesywnie zyskuje na nich ruch 
  • znalezienie wartościowych fraz kluczowych na które nasza strona nie wyświetla się w TOP 50

Jak wykonać analizę Content Gap dla całego serwisu (metoda szybka)

Krok 1. Analiza konkurencji – kto jest moją konkurencją?

Analizę Content Gap przeprowadzamy w oparcie o dane porównawcze z naszą konkurencją. Jak wyszukać naszą konkurencję?

W narzędziu Senuto, podczas konfiguracji Monitoringu strony, automatycznie system przeanalizuje wspólne słowa kluczowe z innymi stronami – na tej podstawie wyznaczy strony konkurencyjne.

Krok 2. Porównanie sezonowości strony internetowej

Podczas analizy Content Gap, warto zadać sobie pytanie, na jakich słowach kluczowych zyskuje moja konkurencja. Symptomy Content Gap szczególnie widoczne są podczas porównania Sezonowości Słów Kluczowych. Widząc, że Twoja strona traci ruch w wakacje, warto zobaczyć, kto wtedy zyskuje


sezonowość słów kluczowych senuto konkurencja


sezonowość słów kluczowych senuto

Krok 3. Sprawdzenie, dzięki którym frazom kluczowym zyskuje konkurencja

Teraz wiedząc, kiedy konkurencja zyskuje, a ja tracę, warto sprawdzić, które słowa kluczowe sprawiają, że klient trafia do sklepu konkurencyjnego.

Przejdźmy do narzędzia w Senuto – Analizy konkurencji. Sprawdźmy na jakie słowa kluczowe wyświetla się moja konkurencja, a ja nie.


porównanie słów kluczowych moich z konkurencją


Przejdź do Senuto


Kod rabatowy -20%:
LH-20-286683

Darmowa konsultacja

Zapisz się na darmową konsultację




Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Olę Dąbrowę w celu przedstawienia oferty.





W kontakcie

Skontaktuję się z Tobą w ciągu 2 dni roboczych.

.

Darmowy Newsletter o budowaniu marki osobistej online

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

  • Prasówki o nowinach prosto ze świata SEO & YouTube
  • Sama WARTOŚĆ
  • DARMOWY dostęp do kursu Jak zarabiać w Internecie (w trakcie przygotowania)

Możesz wypisać się w każdym momencie z bazy mailingowej. Więcej informacji w Polityce Prywatności.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu otrzymywania wartościowych informacji handlowych w ramach newslettera oladabrowa.pl






Dziękuję!

Na Twoją skrzynkę pocztową został wysłany email. Po potwierdzeniu zapisu do newslettera, otrzymasz niezwłocznie darmowego e-booka!

W przypadku braku wiadomości, sprawdź folder SPAM lub skontaktuj się ze mną!

Życzę Ci owocnej nauki oraz wielu sukcesów!

.

Jak przeprowadzić analizę Content Gap w zakresie podstrony

Krok 1. Jak wyznaczyć słowa kluczowe na które wyświetla się dana podstrona

W tym celu przejdę do programu do analityki SEO – Senuto. 

▶️ Analiza domen lub URL

Wpiszę w narzędziu URL podstrony, po chwili pojawia się liczba słów kluczowych na które pojawia się podstrona, z podziałem na TOP 3, TOP 10 oraz TOP 50. 

Porównam pozyskane dane z wynikami Google Search Console:

▶️ Google Search Console – Skuteczność

Przejdź do zakładki Skuteczność, wybierz + Nowa, wpisz adres URL, po chwili pojawi się lista słów kluczowych na które wyświetla się strona internetowa.


Jak sprawdzic na jakie slowa kluczowe wyswietla sie dana podstrona

▶️ Google Search Console – Jak porównać Skuteczność w różnych okresach czasowych

Klikając Porównaj, możesz porównać Skuteczność podstrony w różnych okresach czasowych. 


Jak sprawdzic na jakie slowa kluczowe wyswietla sie dana podstrona 1

Poniżej również pojawia się tabela z konkretnymi słowami kluczowymi i różnicami w ich wyświetleniach w danych przedziałach czasowych.


porownanie skutecznosci slow kluczowych

Krok 2. Wytypuję konkurencję dla mojej podstrony

Posiadam już wiedzę na jakie słowa kluczowe wyświetla się moja podstrona

Teraz czas zadać pytanie o Content Gap: w jaki sposób mogę rozbudować podstronę i ją dooptymalizować w zakresie luk w słowach kluczowych? Ponownie skieruję mój wzrok na moich konkurentów – znajdę ich podstronę, która pozycjonuje na podobne słowa kluczowe i dokonam analizy jej skuteczności. 

▶️ Analiza wspólnych słów kluczowych z konkurencją

Warto również zawęzić analizę o słowa w TOP 10 u mojego konkurenta – znikomy ruch pochodzi ze stron spoza TOP 10.


Wspólne słowa kluczowe z konkurencją

▶️ po chwili widzę listę słów kluczowych z URL moim oraz konkurenta oraz analogicznie SERPY (pozycje wyświetlania w wyszukiwarce Google).

Krok 3. Na jakie słowa kluczowe wyświetla się URL konkurencji, a na jakie mój

Teraz czas sprawdzić URL wyświetlające się wyżej niż mój. W Senuto sprawdzę na jakie frazy kluczowe pojawia się dany URL u konkurenta, a na jakie frazy mój. Przejdę do narzędzia 


analiza domen lub url

Rezultat może wskazać mi Content Gap – o jakie słowa kluczowe warto dooptymalizować moją podstronę.

Krok 4. Uzupełnię dane o wiedzę z zakresu wszystkich konkurentów z TOP 10

W tym celu przejdę w Senuto do narzędzia Analiza SERP – dzięki weryfikacji najlepszych TOP 10 wyników w Google, uzyskam dostęp do danych o semantycznie powiązanych słowach kluczowych oraz pytaniach, jakie nurtują użytkowników.


powiazane slowa kluczowe z glowna fraza

Kurs online Jak założyć stronę internetowąChcesz stworzyć fukcjonalną stronę na WordPress.

Zobacz kurs


Jak-założyć-stronę-internetową-poradnik

Case-Study: Analiza Content Gap

Wykonałam analizę Content Gap dla średniej wielkości sklepu sportowego. 

  • wprowadziłam stronę do Senuto, program dobrał konkurentów na podstawie wspólnej liczby słów kluczowych
  • następnie zaczęłam analizować ruch na stronie
  • analiza Sezonowości Fraz Kluczowych wykazała już pierwsze symptomy Content Gap


sezonowość słów kluczowych senuto konkurencja

Sklep tracił odczuwalnie ruch po I kwartale roku. Ze względu na branżę sportową, jednym z moich wniosków było to, że oferta sklepu trafia do osób o nastawieniu „nowy rok, nowy ja”

Analiza konkurencji pokazała, że nie jest to jednak stale obecny trend w tej branży. Odpowiednie wypełnienie Content Gap pozwoli trafić do nowej grupy odbiorców. 


sezonowość słów kluczowych senuto

Jeden z konkurentów niezwykle zyskiwał w okresie wakacyjnym. 

Zdecydowałam się zatem sprawdzić na których słowach kluczowych sklep konkurentów zyskiwał, a na które nie pozycjonuje się analizowany przeze mnie sklep.


porównanie słów kluczowych moich z konkurencją

Analiza Content Gap pozwoliła określić kierunek dalszego rozwoju sklepu sportowego oraz obszary optymalizacji w zakresie doboru asortymentu oraz słów kluczowych.

Analiza pozwoliła ukierunkować działania na trafienie do osób, które po początkowym noworocznym entuzjazmie traciły motywację, ale w sposób naturalny ją odzyskiwały w wakacje oraz do tych preferujących aktywne spędzanie czasu na wolnym powietrzu.


Przejdź do Senuto


Kod rabatowy

Darmowa konsultacja

Zapisz się na darmową konsultację




Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Olę Dąbrowę w celu przedstawienia oferty.





W kontakcie

Skontaktuję się z Tobą w ciągu 2 dni roboczych.

.

Podsumowanie

Pozyskane dane należy obrobić w excelu oraz odpowiednio sprofilować, biorąc pod uwagę intencje użytkowników. Czy poszukują oni wiedzy, a może chcą dokonać zakupu? Podstrony na naszej stronie powinny mieć konkretny cel – celem poradników może być sprawienie, żeby potencjalny klient „dojrzał” do zakupu. Optymalizacja podstron na stronie internetowej, w zakresie nowych fraz kluczowych, powinna być przeprowadzona świadomie – w sposób optymalny dla ścieżki intencyjnej użytkownika. Analiza Content Gap niewątpliwie powinna być integralną częścią audytu SEO.

Potrzebujesz wsparcia? Chciałbyś zlecić stworzenie strony? Śmiało pisz!

[wpforms id=”8764″ title=”false”]

Możesz również od razu umówić się na darmową konsultację (30-minut)