Co to jest Content Gap i jak go naprawić?
Mianem Content Gap określamy luki, braki w istniejących treściach na stronie internetowej. W tekstach brakuje słów kluczowych na które dana podstrona mogłaby się wyświetlać, pozyskiwać ruch. W skrócie oznacza to, że tracisz potencjalnych klientów, ponieważ Twoja strona nie pozycjonuje się na wyszukiwane przez nich frazy kluczowe.
Wykonując analizę Content Gap, istnieje możliwość wykrycia podstron, które należy zoptymalizować oraz luk w asortymencie, ofercie strony internetowej. Analiza Content Gap, określana synonimicznie analizą Keyword Gap, ma na celu wykrycie słów kluczowych na które strona mogłaby się wyświetlać w wynikach wyszukiwania, ale jeszcze się nie wyświetla.
Przejdź do Senuto
Czego się dowiesz czytając dalej?
-
Strategie analizy Content Gap
-
Cele analizy Content Gap
-
Jak przeprowadzić analizę Content Gap dla całego serwisu?
-
Jak przeprowadzić analizę Content Gap w zakresie konkretnej podstrony?
-
Case Study: analiza Content Gap
Film dla wolących oglądać 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=XHOmBV4js_E
Obserwuj mój kanał na YT, bądź na bieżąco z SEO
Definicja Content Gap
Kwintesencją Content Gap jest brak słów kluczowych o dużym potencjale na Twojej stronie internetowej. Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce Google w ich zakresie. Klienci natomiast wyszukują te słowa kluczowe i tym samym trafiają do Twojej konkurencji.
Prawda o ludziach jest taka, że lubią wracać do znanych im miejsc. Jak raz trafią do Twojej konkurencji, istnieje szansa, że będą chcieli powracać jako stały klient.
Przykład Content Gap
Do przykładowej sytuacji tworzącej Content Gap może być ignorowanie słów semantycznie, powiązanych z frazą już pozycjonowaną, a także fraz kluczowych typu long-tail, pytań.
▶️ np.: gdy strona wyświetla się na frazę „buty do biegania„, ale na „buty do biegania Nike” albo „jakie buty do biegania po asfalcie” już nie.
Jak uniknąć Content Gap?
- ▶️ dzięki strategii pisania contentu z uwzględnieniem SEO
- ▶️ poprzez świadomy dobór słów kluczowych przed rozpoczęciem pisania nowych treści
- ▶️ poprzez odpowiednią strukturę tekstów (np.: dzięki odpowiedniemu zastosowaniu nagłówków H2, pogrubień)
Strategie analizy Content Gap
Analiza Content Gap może dotyczyć konkretnej podstrony lub całego serwisu globalnie.
- Analiza obejmująca jedną podstronę ukierunkowana jest na znalezienie słów kluczowych, na które ta konkretna podstrona mogłaby pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Po ich znalezieniu, podstronę należy zoptymalizować poprzez rozbudowanie treści o te zawierające brakujące słowa kluczowe.
- Analiza Content Gap całego serwisu: podczas tego procesu celem jest znalezienie grup słów kluczowych, pasujących do tematyki strony, na które jednak strona jeszcze się nie wyświetla. Analiza konkurencji oraz analiza sezonowości domeny będą tutaj niesamowitym źródłem inspiracji. W ujęciu globalnej analizy, szukamy inspiracji na rozbudowę serwisu oraz do optymalizacji istniejących treści.
Kurs online SEO w Praktyce – Czas na Top!
Chcesz zdobyć szczyt wyszukiwarki Google? Zobacz mój kurs online SEO w Praktyce – Czas na Top!
Zobacz kurs
Cele analizy Content Gap
Rozróżnię również dwa cele analizy Content Gap:
- znalezienie fraz kluczowych na które nasza strona wyświetla się na dalszych pozycjach, natomiast konkurencja sukcesywnie zyskuje na nich ruch
- znalezienie wartościowych fraz kluczowych na które nasza strona nie wyświetla się w TOP 50
Jak wykonać analizę Content Gap dla całego serwisu (metoda szybka)
Krok 1. Analiza konkurencji – kto jest moją konkurencją?
Analizę Content Gap przeprowadzamy w oparcie o dane porównawcze z naszą konkurencją. Jak wyszukać naszą konkurencję?
Krok 2. Porównanie sezonowości strony internetowej
Podczas analizy Content Gap, warto zadać sobie pytanie, na jakich słowach kluczowych zyskuje moja konkurencja. Symptomy Content Gap szczególnie widoczne są podczas porównania Sezonowości Słów Kluczowych. Widząc, że Twoja strona traci ruch w wakacje, warto zobaczyć, kto wtedy zyskuje.
Krok 3. Sprawdzenie, dzięki którym frazom kluczowym zyskuje konkurencja
Teraz wiedząc, kiedy konkurencja zyskuje, a ja tracę, warto sprawdzić, które słowa kluczowe sprawiają, że klient trafia do sklepu konkurencyjnego.
Przejdźmy do narzędzia w Senuto – Analizy konkurencji. Sprawdźmy na jakie słowa kluczowe wyświetla się moja konkurencja, a ja nie.
Przejdź do Senuto
Kod rabatowy -20%:
LH-20-286683
Darmowa konsultacja
Zapisz się na darmową konsultację
W kontakcie
Skontaktuję się z Tobą w ciągu 2 dni roboczych.
Darmowy Newsletter o budowaniu marki osobistej online
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
- Prasówki o nowinach prosto ze świata SEO & YouTube
- Sama WARTOŚĆ
- DARMOWY dostęp do kursu Jak zarabiać w Internecie (w trakcie przygotowania)
Dziękuję!
Na Twoją skrzynkę pocztową został wysłany email. Po potwierdzeniu zapisu do newslettera, otrzymasz niezwłocznie darmowego e-booka!
W przypadku braku wiadomości, sprawdź folder SPAM lub skontaktuj się ze mną!
Życzę Ci owocnej nauki oraz wielu sukcesów!
Jak przeprowadzić analizę Content Gap w zakresie podstrony
Krok 1. Jak wyznaczyć słowa kluczowe na które wyświetla się dana podstrona
W tym celu przejdę do programu do analityki SEO – Senuto.
▶️ Analiza domen lub URL
Wpiszę w narzędziu URL podstrony, po chwili pojawia się liczba słów kluczowych na które pojawia się podstrona, z podziałem na TOP 3, TOP 10 oraz TOP 50.
Porównam pozyskane dane z wynikami Google Search Console:
▶️ Google Search Console – Skuteczność
Przejdź do zakładki Skuteczność, wybierz + Nowa, wpisz adres URL, po chwili pojawi się lista słów kluczowych na które wyświetla się strona internetowa.
▶️ Google Search Console – Jak porównać Skuteczność w różnych okresach czasowych
Klikając Porównaj, możesz porównać Skuteczność podstrony w różnych okresach czasowych.
Poniżej również pojawia się tabela z konkretnymi słowami kluczowymi i różnicami w ich wyświetleniach w danych przedziałach czasowych.
Krok 2. Wytypuję konkurencję dla mojej podstrony
Posiadam już wiedzę na jakie słowa kluczowe wyświetla się moja podstrona.
Teraz czas zadać pytanie o Content Gap: w jaki sposób mogę rozbudować podstronę i ją dooptymalizować w zakresie luk w słowach kluczowych? Ponownie skieruję mój wzrok na moich konkurentów – znajdę ich podstronę, która pozycjonuje na podobne słowa kluczowe i dokonam analizy jej skuteczności.
▶️ Analiza wspólnych słów kluczowych z konkurencją
Warto również zawęzić analizę o słowa w TOP 10 u mojego konkurenta – znikomy ruch pochodzi ze stron spoza TOP 10.
▶️ po chwili widzę listę słów kluczowych z URL moim oraz konkurenta oraz analogicznie SERPY (pozycje wyświetlania w wyszukiwarce Google).
Krok 3. Na jakie słowa kluczowe wyświetla się URL konkurencji, a na jakie mój
Teraz czas sprawdzić URL wyświetlające się wyżej niż mój. W Senuto sprawdzę na jakie frazy kluczowe pojawia się dany URL u konkurenta, a na jakie frazy mój. Przejdę do narzędzia
Rezultat może wskazać mi Content Gap – o jakie słowa kluczowe warto dooptymalizować moją podstronę.
Krok 4. Uzupełnię dane o wiedzę z zakresu wszystkich konkurentów z TOP 10
W tym celu przejdę w Senuto do narzędzia Analiza SERP – dzięki weryfikacji najlepszych TOP 10 wyników w Google, uzyskam dostęp do danych o semantycznie powiązanych słowach kluczowych oraz pytaniach, jakie nurtują użytkowników.
Kurs online Jak założyć stronę internetowąChcesz stworzyć fukcjonalną stronę na WordPress.
Zobacz kurs
Case-Study: Analiza Content Gap
Wykonałam analizę Content Gap dla średniej wielkości sklepu sportowego.
- wprowadziłam stronę do Senuto, program dobrał konkurentów na podstawie wspólnej liczby słów kluczowych
- następnie zaczęłam analizować ruch na stronie
- analiza Sezonowości Fraz Kluczowych wykazała już pierwsze symptomy Content Gap
Sklep tracił odczuwalnie ruch po I kwartale roku. Ze względu na branżę sportową, jednym z moich wniosków było to, że oferta sklepu trafia do osób o nastawieniu „nowy rok, nowy ja”.
Analiza konkurencji pokazała, że nie jest to jednak stale obecny trend w tej branży. Odpowiednie wypełnienie Content Gap pozwoli trafić do nowej grupy odbiorców.
Jeden z konkurentów niezwykle zyskiwał w okresie wakacyjnym.
Zdecydowałam się zatem sprawdzić na których słowach kluczowych sklep konkurentów zyskiwał, a na które nie pozycjonuje się analizowany przeze mnie sklep.
Analiza Content Gap pozwoliła określić kierunek dalszego rozwoju sklepu sportowego oraz obszary optymalizacji w zakresie doboru asortymentu oraz słów kluczowych.
Analiza pozwoliła ukierunkować działania na trafienie do osób, które po początkowym noworocznym entuzjazmie traciły motywację, ale w sposób naturalny ją odzyskiwały w wakacje oraz do tych preferujących aktywne spędzanie czasu na wolnym powietrzu.
Przejdź do Senuto
Kod rabatowy
Darmowa konsultacja
Zapisz się na darmową konsultację
W kontakcie
Skontaktuję się z Tobą w ciągu 2 dni roboczych.
Podsumowanie
Pozyskane dane należy obrobić w excelu oraz odpowiednio sprofilować, biorąc pod uwagę intencje użytkowników. Czy poszukują oni wiedzy, a może chcą dokonać zakupu? Podstrony na naszej stronie powinny mieć konkretny cel – celem poradników może być sprawienie, żeby potencjalny klient „dojrzał” do zakupu. Optymalizacja podstron na stronie internetowej, w zakresie nowych fraz kluczowych, powinna być przeprowadzona świadomie – w sposób optymalny dla ścieżki intencyjnej użytkownika. Analiza Content Gap niewątpliwie powinna być integralną częścią audytu SEO.
Potrzebujesz wsparcia? Chciałbyś zlecić stworzenie strony? Śmiało pisz!
[wpforms id=”8764″ title=”false”]
Możesz również od razu umówić się na darmową konsultację (30-minut)