Błąd 404
Błąd 404 oznacza, że dany URL nie został odnaleziony na stronie internetowej. To powszechna odpowiedź serwera, która może pojawiać się zarówno w wyniku błędu w pisowni użytkownika, jak i wynikać z nieuwagi po stronie administratora strony internetowej. Co jednak ważne, błąd 404 ma znaczenie – zarówno pod kątem pozycjonowania strony, jak i użytkowników.
Nie możemy uniknąć sytuacji w których odwiedzający wpisze URL z błędem, ale możemy zadbać o odpowiednią reakcję. Strony internetowe często przygotowują szablon strony z błędem 404, który zawiera informację dla użytkownika, co mogło pójść nie tak oraz zachętę do kliknięcia w link przekierowujący go w już właściwe miejsce.
Co to błąd 404?
Błąd 404 oznacza “nie znaleziono takiej strony”, jest to odpowiedź serwera, pojawiająca się w momencie wpisania nieistniejącego adresu URL. Jest to bardzo powszechny komunikat, ponieważ może wynikać z:
- z literówki po stronie użytkownika, który wpisał błędny adres URL
- ja osobiście na przykład często nie dostrzegam końcówki .html w adresach URL. To dla mnie osobiście vintage, że niektóre strony mają taką końcówkę URL.
- strona mogła zostać przeniesiona, usunięta, ukryta (częsty błąd w przypadku niedostępnych produktów) lub zmieniono jej adres
Jak znaleźć strony z błędem 404?
Wszystkie strony z błędem 404 można łatwo odnaleźć posiadając Google Search Console. Po wgraniu pliku sitemap (zobacz mój poradnik o wtyczce Yoast SEO w którym pokazuję, jak znaleźć URL Twojej mapy strony), w GSC będą pojawiały się istotne dane o Twojej stronie internetowej.
Cały spis podstron z błędem widnieje w zakładce:
Strony -> Dlaczego strony nie są zindeksowane -> Nie znaleziono (404)
Do tej zakładki warto regularnie zaglądać.
Alternatywną metodą jest skorzystanie z narzędzia, które przeskanuje całą stronę i zwróci kody podstron, dostępne do ściągnięcia na stronie: https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/.
Przyczyny błędu 404
Istnieje kilka czynników przyczyniających się do błędu 404, najważniejsze to podzielić je na dwie grupy:
- błąd w pisowni/literówka po stronie użytkownika: na ten rodzaj błędu nie mamy wpływu, ALE mamy wpływ na swoją reakcję 🙂 możemy zrobić atrakcyjną stronę-szablon z błędem 404, która od razu skieruje użytkownika dalej, np.: sugerując konkretny wpis na blogu lub produkt.
- Błąd 404 zaindeksowanej podstrony: błąd poważniejszy, czyli ten, który pojawił się w Google Search Console. Oznacza to, że zmieniliśmy, usunęliśmy lub ukryliśmy podstronę już zaindeksowaną w wyszukiwarce Google. Ten błąd wymaga naszej reakcji.
- Błąd serwera: czasem błąd 404 jest rezultatem awarii po stronie serwera i znika, gdy ustanie przyczyna tego stanu rzeczy
Kurs online SEO w Praktyce – Czas na Top!

Jak błąd 404 wpływa na SEO?
Błąd 404 ma wpływ na pozycjonowanie strony w Google:
- większa liczba błędów tego typu, może być sugestią dla Google o pogorszeniu jakości strony.
- błąd 404 powoduje utratę mocy linkowania do podstrony z błędem, linki przychodzące będą ignorowane przez roboty Google
Ważne jest, żeby regularnie odwiedzać GSC oraz naprawiać błędy 404 poprzez odpowiednie przekierowanie błędnych URL podstron na nowy adres lub wyindeksowanie stron już nieistniejących.
Darmowa konsultacja
Zapisz się na darmową konsultację
W kontakcie
Skontaktuję się z Tobą w ciągu 2 dni roboczych.
Darmowy Newsletter o budowaniu marki osobistej online
- Prasówki o nowinach prosto ze świata SEO & YouTube
- Sama WARTOŚĆ
- DARMOWY dostęp do kursu Jak zarabiać w Internecie (w trakcie przygotowania)
Dziękuję!
Na Twoją skrzynkę pocztową został wysłany email. Po potwierdzeniu zapisu do newslettera, otrzymasz niezwłocznie darmowego e-booka!
W przypadku braku wiadomości, sprawdź folder SPAM lub skontaktuj się ze mną!
Życzę Ci owocnej nauki oraz wielu sukcesów!
Jak naprawić błąd 404?
Jaka strategia będzie najlepsza w tej sytuacji? To zależy.
Błąd 404 często pojawia się w rezultacie ukrycia niedostępnych produktów w sklepie internetowym. To błąd, ponieważ często produkt widnieje w wyszukiwarce Google i ukrywając taką podstronę dopisujemy na swoje konto błąd 404 oraz tracimy potencjalnych klientów.
Co warto zrobić w tej sytuacji?
- przekierowanie 301: możemy przekierować użytkownika na podstronę zawierającą nowszy, aktualny produkt (który pojawił się w miejsce już trwale niedostępnego) lub na stronę kategorii produktowej, najlepiej z informacją, że pierwotny produkt nie jest już dostępny i zachęcamy do zobaczenia innych produktów z tej samej kategorii. Możesz również wyświetlić komunikat o wycofaniu produktu ze sprzedaży.
- kod 200: ten kod warto zwracać, gdy produkt jest tymczasowo niedostępny, dodaj również informację o tymczasowej niedostępności produktu, nie ukrywaj (np.: w WordPress poprzez ustawienie strony, jako prywatnej) podstron z produktami tymczasowo niedostępnymi
- poprawa błędnego adresu URL: czy zmieniliśmy adres URL z ważnego powodu? Jeżeli tak, np.: nowy adres powstał w rezultacie optymalizacji SEO – wtedy ponownie polecam przekierowanie 301. Jeżeli jednak, zmiana adresu była np.: rezultatem błędu – wtedy można poprawić adres URL, przywracając jego poprzednią formę.
- usunięcie podstron, które zostały trwale wykasowane poprzez dodanie do nich kodu 410 (Gone) lub ręczne ich wyindeksowanie strony z Google poprzez GSC
- czy tak, czy tak, zawsze warto przygotować atrakcyjną stronę z błędem 404, która będzie służyła nam w przypadku pojawienia się tego błędu
Czy przez błąd 404 użytkownicy uciekają ze strony?
Błąd 404 często prowadzi do:
- przyczynia się złego pierwszego wrażenia i opuszczenia przez użytkownika strony – co widoczne jest zwłaszcza w zakresie Bounce Rate.
- potencjalnej utraty klientów i zmniejszenia liczby zamówień
- uszczerbku na wizerunku, sugerującego ograniczenie zaufania wobec marki
Jak stworzyć atrakcyjną stronę z błędem 404? 3 strategie
Zalando podeszło do strony z błędem 404 z nutką humoru “Ta strona wyszła z mody”. Bardzo zgrabnie opisuje sprawę i kieruje użytkowników do strony głównej za pośrednictwem przycisku “Szukaj dalej”.
Sephora natomiast otula użykownika, od razu odnosi się wrażenie, jakby wcale nie było się na stronie 404, są już dla Ciebie propozycje przejścia do odpowiedniej kategorii.
Mnie osobiście bardzo podobają się strony z błędem z 404 z nutką humoru, przy jednoczesnym zadbaniu o użytkownika. Spójrz na tę stronę BigCommerce. Widzimy tutaj CTA do kontaktu, drogowskaz do wartościowych podstron
Zobacz galerię wpadających w oko stron z błędem 404:
Darmowa konsultacja
Zapisz się na darmową konsultację
W kontakcie
Skontaktuję się z Tobą w ciągu 2 dni roboczych.
Potrzebujesz wsparcia? Chciałbyś zlecić stworzenie strony? Śmiało pisz!
Możesz również od razu umówić się na darmową konsultację (30-minut)
O mnie

Nazywam się Ola Dąbrowa. Mój pierwszy sklep internetowy stworzyłam w 2012 roku. Od tego czasu, zawodowo zajmuję się tworzeniem stron & sklepów internetowych oraz consultingiem w sprawie rozwoju biznesu w świecie on-line.
Współpracuję z m.in.:
- start-upem z kursami on-line: olado.eu
- największą szkołą rysunku w Polsce – domin.pl
- wybitnym akwarelistą Grzegorzem Wróblem – rozwijając platformę e-learningową akwarela.eu
- międzynarodową drogerią kosmetyczną MissEco
Czy ten artykuł był przydatny?
Kliknij na gwiazdkę, żeby pozostawić ocenę!
Średnia ocen: 5 / 5. Liczba ocen: 18
No votes so far! Be the first to rate this post.
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?
